Saturday, April 13, 2013

Wajong en de toekomst

Wajong, mijn dochter is een wajonger. Een wajonger van voor 2010, dus oude stijl, zou ongemoeid gelaten worden, behalve nogmaals 5% korting.
Nu lijkt het dat ook de oude wajongers herkeurd moeten worden en misschien in de nieuwe bijstand achtige regeling vallen.
net 900 euro krijgt een volwassen wajonger, als je alleen bent kun je daar geen zelfstandig leven van leiden. Ziek zijn betekend natuurlijk hier en daar compensaties maar het betekend ook dat er veel dingen duur zijn.
De toekomst lijkt wederom onzeker en daar baal ik van.
Ook hier is het zo dat de regering zijn afspraken mag herzien, daar waar de burger zich aan de regels moet houden.

Herkeuren is niet het punt, veel wajongers zijn gewoon nog steeds ziek, jammer genoeg, maar je weet nooit wat de keuringsarts besluit en hoe lang je in beroep moet en of je dat dan weer kunt winnen. Die onzekerheid is voor veel mensen niet gezond.
In de nieuwe regels moet je ook 100% afgekeurd zijn anders val je onder een soort bijstand, een regeling met navenante regels. Veel mensen zijn wel ernstig ziek maar je zou toch nog wel kunnen waar maken om ze voor 70% of 80% af te keuren, het lijkt alsof je dan niet meer arbeidsongeschikt bent. Aan het werk tegen een normaal loon kom je ook echter niet.

Veel mensen oordelen over mensen die ziek zijn, soms kun je het niet zien en dan roept er altijd een groep: die is beter! Oplichting, schoolziek enz.
Maar geloof mij, je kunt het vaak helemaal niet zien aan iemands neus of hij of zij ziek is.

Voor ziek zijn kies je niet en ik zou willen dat deze mensen gewoon een minimum loon zouden krijgen in plaats van 70% van het minimumloon.

Ik kom hier nog wel eens op terug, als ik wat beter weet wat de gevolgen van het nieuwe akkoord zijn voor deze groep waar mijn dochter toe behoort.



No comments:

Post a Comment