Monday, September 15, 2014

September, oogsten en overdenken

Het is september.
2014
Het jaar dat ik wakker werd en plotseling 60 was,
het jaar dat ik mij realiseerde dat niemand mij daarvoor had gewaarschuwd.
Nee, nee, niet, niet gewaarschuwd  voor het jaar maar niet gewaarschuwd voor het feit dat je jezelf ineens ontmoet als 60, op een moment dat je daar zelf nog niet aan toe bent.Op een moment dat je boordevol met plannen zit, toekomst dromen en wensen.
Ik vertel het nu regelmatig aan 30tigers en 20tigers en aan al wie ik 1 op 1 tegenkomen aan al die het wil horen: doe wat je wilt doen, stel niet uit, over een heel kort tijdje wordt je wakker en ben je dood.

Het is wel de tijd van oogsten, in dit late voorjaar van 2014 ben ik een tuin begonnen

Ik zie meer mensen om mij heen die met pensioen zijn een tuin beginnen , maar ik ben zeker niet met pensioen.nooit waarschijnlijk, mijn echtgenoot al 15 jaar en hij wil graag een goed pensioen en hij maakt zich grote zorgen voor als ik eerder dood ga dan hij, wat moet hij dan beginnen, money wise?
Maar mijn tuin groeit:

Het is mooi, boerenkool, latharis , bonen, kolen........ bessen........ frambozen en nu, in september,  ook pompoenen.




Tomaten, zie de struiken, de tand des tijds vreet aan de struiken, en aan mij.
Nu, op dit moment, is het allemaal nog wel een beetje om aan te zien, een walletje hier en een hangetje daar  met het juiste licht lijkt het nog  heel wat.
OP vakantie, een paar weken geleden, toen ik een weekje weg was, maakt ik een selfie en ik dacht wow, wat een weekje vrij kan doen.
Vrij is weer voorbij, ik werk in ieder geval 6 lange dagen per week, de meeste weken, dat doet mijn algehele staat niet altijd goed.
Wat ga ik nu doe met het restje tijd wat mij nog rest, het kleine stukje tijd waarin ik nog neit echt bejaard ben want ik weet het zeker, zomaar op een morgen wordt ik wakker en dan ben ik 100, zo maar ineens.
Ik tel de dagen, uren, dagdelen en seconden, ik probeer mij bewust te zijn van het verglijden van de tijd, om zo de tijd te rekken want ik ben nu al bijna boos dat ik op een gegeven moment dit allemaal los moet laten, dat ik op een gegeven moment geen deel meer uit maak van wat er hier allemaal door gaat met  leven en bewegen.....

Enfin, ook het verspillen van tomaten is niet ok dus dan maar tomatensoep maken:\https://www.youtube.com/watch?v=HGWOU-uymts







No comments:

Post a Comment