Tuesday, July 29, 2014

Wajong , wat is dat eigenlijk?

Ja wat is wajong nu eigenlijk?

Wajong is een uitkering voor mensen die jong arbeidsongeschikt raken. Jong, terwijl je op school zit, en dus geen verzekering hebt voor arbeidsongeschiktheid. Die heeft wel iedereen die al aan het werk is.
Het is arbeidsongeschikt raakt of ook voor iemand die al zijn hele leven gehandicapt is en als deze persoon 18 wordt, dan krijgt hij Wajong.
Wajong is niet meer dan bijstand, iets minder geloof ik maar heeft wel wat eigen voordelen. Voordelen die liggen of lagen op het vlak van eigenwaarde, behandeling van vermogen en niet meetellen van inkomen van partners.
Mag wel vind ik, als je buiten je eigen schuld (over het algemeen) niet kunt werken hoef je van mij niet te vallen onder het strenge regime van de bijstand.
En nee denk nu niet dat Wajong een vetpot is, dat is het helemaal niet.
Mensen in de Wajong zijn niet allemaal jong, het jonge staat voor arbeidsongeschikt op jonge leeftijd.
Deze mensen worden dus net als andere mensen ouder, een Wajonger kan dus ook 30 of 50 zijn.

er was een tijd dat elke ADHD-er recht leek te hebben op Wajong maar die tijd is al lang voorbij. Al heel lang moet je behoorlijk ziek zijn en langdurig lijden moet in het verschiet liggen om in aanmerking te komen voor een Wajong uitkering. en dan nog blijft de onzekerheid groot.
Ik vind wel dat mensen die kunnen werken dat ook zouden moeten mogen of moeten misschien wel.
Ik vind niet dat mensen steeds maar weer in verwarring gebracht moeten worden. Niet geschikt om te werken moet nu ineens wel werken of misschien toch niet en of er dan werk is?? Tja dat lijkt mij lastig want mensen zonder een arbeidshandicap komen nog steeds niet makkelijk aan werk.
De oplossing is om bedrijven verplicht te stellen een bepaald percentage arbeidsgehandicapten aan te nemen. Straks komt er een echte handel in arbeidsgehandicapten:
of ik heb 3 teveel, wil je die van mij over nemen want ik heb gehoord dat jij een boete dreigt te krijgen omdat je er te weinig hebt.....

Mensen die te licht afgekeurd zijn mogen van mij best moeten werken of over moeten stappen naar de bijstand. Misschien, afhankelijk wat je deze groep in eerdere jaren beloofd hebt.
Want moet de staat ons niet tot voorbeeld dienen? Moet de staat zich niet aan afspraken houden dan?
Kan de staat elke afspraak veranderen als ze daar zin in hebben?
Ik weet het niet hoor,  eigenlijk vind ik dat niet kunnen.
Maar ja er zijn zo veel mensen die denken dat het afgekeurde leger het te luxe heeft......
Sommige misschien, maar de rest van je leven misschien rond komen van 930 euro per maand is geen vetpot.
Ik vind dat als je mensen die iets ernstigs mankeren in leven houdt, dan moet er ook voor zorgen en niet mauwen daar over.


\

No comments:

Post a Comment